>
Ylapalkki
Logo
Kun välittäjällä on sinulle väliä

Kilpailuta välittäjät

Jälleen sain sähköpostiini mainoksen ”kilpailuta alueesi parhaat välittäjät”. Facebookissa mainostaa myös samankaltaista palvelua tarjoava yritys. Välittäjänä kyseenalaistan kyseiset palvelut. Ensinnäkin, kun puhutaan ”alueesi parhaista välittäjistä” niin millä nämä yritykset testaavat välittäjien paremmuuden?

Parhaan välittäjän valinta on paras tehdä itse kutsumalla useampi välittäjä arviokäynnille. Takaan, että haastattelemalla välittäjiä löytää varmemmin parhaan välittäjän. Mikä sitten on paras välittäjä? Ensinnäkin, kehottaisin valitsemaan LKV-pätevyyden omaavan välittäjän. Sen lisäksi välittäjällä tulisi olla edes jonkinlaisia suosituksia siitä, että hän on onnistunut työssään. Jos myytävä kohde on vaikkapa maatila, vaaditaan välittäjältä jo paljon enemmän kuin kerrostalokaksion myynnissä.

Välittäjän työssä vaaditaan myös hyviä sosiaalisia taitoja, myyntitaitojen ohella. Jos välittäjä on käytökseltään juro ja vähäpuheinen, se ei lupaa hyvää. Välittäjän työ on hyvää ihmissilmää ja tilannetajua vaativaa työtä. Valitse välittäjä jonka kanssa itse koet, että on helppo ja mukava asioida. Se ominaisuus ei aikanaan huononna mahdollisuuksia saada kotisi myydyksi.

Nämä edellä mainitut yritykset mainostavat myös tietävänsä alueen edullisimman välittäjän. Jokainen pystyy välitysliikkeiden sivuilta tarkastamaan välityspalkkion. Suhtautuisin myös tähän hieman varauksella, sillä harvempi välitysliike pystyy kilpailemaan listahinnoilla. Joten tässäkin kehottaisin pyytämään välitysliikkeiltä välitystarjousta.

Lisäksi näiden yritysten varsinainen tarkoitus on saada kerättyä tiedot niiltä ihmisiltä jotka suunnittelevat asuntonsa myyntiä. Nämä tiedot yritykset sitten myyvät välittäjille.

Minä toivon, että jokainen luottaa itse omaan arviointikykyynsä ja valitsee itse parhaiten asuntonsa välittäjäksi sopivan välittäjän.

 

Yleisesti, yksityisesti vai yksin?

Asuntoesittelyt ovat ehkä välittäjien tunnetuin työkalu asuntojen myynnissä. Sunnuntaisin esittelykylttejä on monien talojen nurkilla ja välittäjät paahtavat näytöltä näytölle. Usein yleisnäytöillä käykin aikamoinen sutina, varsinkin jos kohde on oikein hinnoiteltu ja sijainti hyvä.

En ole koskaan ollut yleisnäyttöjen kannattaja. Tärkein syy siihen on se, että haluan palvella jokaista asiakasta mahdollisimman hyvin. Yleisnäytöllä, jos asiakkaita on paljon, on mahdotonta päästä keskustelemaan kaikkien kanssa ja kysymään miten voi heille olla avuksi asunnonvaihdossa. Yleisnäytöllä ei myöskään ole aikaa keskustella rauhassa sillä yleisnäyttö on usein aikataulutettu. Yleisnäytöllä ei moni halua alkaa avautua sen hetkisestä asumistilanteestaan tai saatika taloustilanteestaan muiden ollessa kuuloetäisyydellä.

 

Urani alussa opetettiin, että yleisnäytöillä pitää ottaa asiakkaiden yhteystiedot ylös. Huomasin, että siihen liittyikin jännä ilmiö. Monikaan ei halunnut antaa yhteystietojaan. En tiedä onko kyse siitä että ihmiset haluavat käydä anonyymeinä katsomassa asuntoja koska motiivi voikin olla vain silkka uteliaisuus naapurin kotia kohtaan, sisustusvinkkien bongaus tai ei ehkä olla niin varmoja vielä vaihtoaikeista. Ja tietysti, onhan siinä riskinsä että antamalla yhteystiedot välittäjä saattaa soittaa. Muistakaa, että kunnon välittäjä todellakin soittaa palvellakseen teitä henkilökohtaisesti ei halutakseen häiritä!

 

Minulle koti on henkilökohtainen asia. Kunnioitan myös toimeksiantajieni koteja niin paljon että en halua näytöille vain niitä jotka hakevat sisustusvinkkejä. Haluan tietää keitä näytöillä käy, enkä vähiten turvallisuussyistä.

Haluan myös, että mahdolliseen tulevaan kotiin saa tutustua rauhassa. Kodin vaihtoon liittyy myös usein oman asunnonmyynti ja siihen liittyvät käytännönasiat. Tarjousmenettelyt haluan myös käydä asiakkaan kanssa läpi jotta kumpikin osapuoli voi olla rauhassa mm. tarjouksen sitovuudesta.

 

Kuuntelin muutamaa kollegaa jotka olivat sitä mieltä, että yksityisnäytöt ovat liian työläitä. On totta, että puoli tuntia sunnuntaina ja samalla saa hoidettua monta asiakasta kerralla, kuulostaa helpolta. Varsinkin jos vertaa tilannetta mikä minulla on juuri ollut uuden kohteen tultua myyntiin vajaa viikko sitten. Olen käynyt jo 4 iltana näyttämässä sitä ja jokaisena iltana perheitä ollut vähintään 5 perhettä. Tämä vaatii myös hyvää yhteistyötä toimeksiantajalta joka joutuu pitämään kotinsa esittelykunnossa, mikä lapsiperheen kyseessä ollessa on usein haastavaa. Samoin keksiä useana iltana kyläilypaikka näytön ajaksi.

Mutta lohdutan aina toimeksiantajiani sillä, että jos alku on hektinen niin kaupoillakin ollaan yleensä nopeasti. Kuten tämänkin ko. kohteen kanssa on käynyt, ensimmäinen tarjous tuli jo muutaman päivän myyntiajan jälkeen.

Näen yksityisnäytöissä yhden huonon puolen. Välittäjille yleisnäyttö on loistava paikka bongata uusia asiakkaita. Siellähän on kaikki ne mahdolliset uudet toimeksiantajat ja moni kuulemma tuleekin näytöille vain nähdäkseen välittäjän, tosin jotkut eivät vain löytääkseen omalle kodilleen välittäjän vaan nähdäkseen tv-julkkiksen.

Luotan siihen, että kun hoidan työni mahdollisimman hyvin, asiakkaani suosittelevat minua kyllä eteenpäin.

Mikä sitten on se ”yksin”? Olen törmännyt varsinkin kesämökkien myynnissä siihen että mennään katsomaan ilman välittäjää, ”eihän siellä mökillä ole ketään”. Jotkut soittavat pihalta välittäjälle että ”voinko käydä katsomassa kun täällä ei ole ketään paikalla”. Ei voi. Tai olisihan se välittäjälle se kaikkein helpoin näyttö…

 

Milloin on paras aika myydä asunto?

Asuntomarkkinoilla on eletty hankalia aikoja eikä niille ainakaan vielä näy loppua. Siksi moni varmasti miettii myydäkö vai odottaako parempia aikoja.

Asuntokauppa elää sykleittäin myös vuodenaikojen mukaan.  Loppusyksystä alkaa kuulla asiakkailta ”ei kannata enää laittaa myyntiin kun tulee joulu” ja keväällä tulee taas juhannus tai paremminkin kesä, jolloin kauppa ei kuulemma käy.

Jos näitä ohjeita uskoo niin asunto kannattaisi laittaa myyntiin syksyllä tai keväällä. Mutta mitä sitten jos käykin niin kuin toissa keväänä, jolloin varsinainen kevät jäi todella lyhyeksi. Se näkyi myös asuntokaupassa. Kevätbuumia asuntokaupassa ei tullutkaan.

Kevät on hyvää myyntiaikaa kuten myös syksy. Mutta kun suurin osa asunnonmyyjistä ajattelee niin, on myös keväisin ja syksyisin kova kilpailu, sillä markkinoille tulee uusia kohteita paljon. Tästä syystä olenkin rohkaissut laittamaan myyntiin silloin kun on hiljaisempaa eli vaikkapa kesällä.

Kuulostaa varmasti oudolta, mutta kesällä omakotitalojen pihat ovat parhaimmillaan kun pihaa ei peitä lumi. Ja mitä muuta se lumi peittääkään alleen? Ihmisillä on lomalla aikaa panostaa kodinetsintään ja näytöillekin pääsee valoisaan aikaan vaikka menisi illasta.

Uskokaa tai älkää, välittäjän työ on myös kivaa kesällä! Ihmiset ovat hyvällä tuulella ja mikä on esitellessä kaunista puutarhaa kesäillassa.

Jos mietit laittavasi kotisi myyntiin vasta syksyllä niin tee se sittenkin jo nyt, se on myyty kun toiset vasta aloittavat myyntiä. Me palvelemme teitä kaikkina vuodenaikoina, myös jouluna ja juhannuksena!

Ihanaa kesää kaikille!

 

Ristiinmyynti, yksi vai kaksi välittäjää?

Mediassa mainostetaan, että yhdellä välityspalkkiolla saa kaksi välittäjää. Tämä ei ole mikään uusi ilmiö vaan pelkkä mainoskikka. Useimmissa kiinteistönvälityksissä on aina harrastettu ns. ristiinmyyntiä. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että ko. välitystoimiston kaikki välittäjät saavat myydä kohdetta.

Olen onneksi saanut työskennellä yrityksissä joissa minun on annettu tehdä työni omalla tavallani. Siihen tapaan on kuulunut se, että minun kohteeni ovat vain minun kohteitani. Kun toimeksiantaja valitsee minut kotinsa välittäjäksi, koen että hän on antanut minulle luottamustehtävän, kotinsa avaimet.

Koti on monelle hyvin henkilökohtainen asia. Kodin myymiseen liittyy myös paljon tunnetta ja se on useimmille myös isoin kauppa mitä koskaan elämässään tekee myös rahallisesti. Tätä kauppaa hoitamaan kannattaa valita välittäjä jonka kokee luotettavaksi ja oikeaksi henkilöksi hoitamaan tätä arvotehtävää.

Ristiinmyynnin ongelma onkin juuri siinä, että välittäjänä voikin toimia henkilö joka onkin täysin toisenkädentiedon varassa. Toimeksiantoa tehdessä välittäjä saa usein paljon tietoa kohteesta. Myös sellaista tietoa mille ei löydy tilaa toimeksiantokaavakkeessa. Sellainen tieto ei usein päädy myöskään papereihin eikä myöskään eteenpäin toiselle välittäjälle.

Ottaessani vastaan myytävän kohteen ja tavatessani toimeksiantajan, syntyy minulle myös henkilökohtainen asiakassuhde. Tämän asiakassuhteen myötä koen myös velvollisuuden hoitaa työni mahdollisimman hyvin. Olen silmästä silmään luvannut hoitaa heille tärkeän omaisuuden myynnin. Tätä velvollisuutta ei ole välittäjällä joka ei koskaan ole toimeksiantajaa edes tavannut. Kohde on vain kohde muiden joukossa.

Ristiinmyynti on myös pelastus laiskalle välittäjälle. Hänen ei tarvitse tehdä itse asiakashankintaa vaan hän voi tehdä työtään muiden hankkimilla kohteilla. Nämä ovat alan haaskalintuja jotka jo kärkkyvät heti kun tietävät kollegalla tulleen uuden kohteen välitettäväksi.

Minulle jokainen kohde ja asiakas on henkilökohtainen. Haluan että asiakkaani valitsevat juuri minut sen vuoksi että kokevat minun olevan juuri oikea välittäjä heille. Jokaiselle varmasti löytyy omanlaisensa välittäjä ja hyvä niin!

 

Kateus vie kalatkin vesistä!

Tiukka markkinatilanne on kaventanut myös monien välittäjien leipää. Tämä on aiheuttanut sen, että jotkut ovat alkaneet käyttämään kyseenalaisia keinoja myytävien kohteiden hankkimiseksi. Näitä ovat mm. se että soitetaan toimeksiantajille joilla on jo sopimus toisen välitysliikkeen kanssa jo olemassa. Toinen mikä on lisääntynyt, on toisten välittäjien haukkuminen asiakkaille.

Tämä on ala jossa kilpailu välittäjien kesken voi olla kovaa jopa saman välitysliikkeen sisällä. Olen valitettavasti joutunut seuraamaan näitä tilanteita melko läheltä ja siinä ei ole keinoja kaihdettu. Ikävää. Kateus toisen menestyksestä syö omaa energiaa ja siirtää huomion aivan vääriin asioihin. Varsinkin kun tässä markkinatilanteessa kaikki käytettävissä oleva energia tulisi käyttää siihen miten onnistumme työssämme parhaiten. Puhumattakaan mitä em. käytös tekee työyhteisölle. Takanapäin puhumista, kyräilyä ja kyttäystä.

Olen onneksi saanut olla myös sellaisissa työyhteisöissä missä ollaan esimiestasolla ymmärretty kitkeä em. käytös pois oman työyhteisön keskeltä.  Uskon, että myytävää riittää kaikille ja ennen kaikkea; hyvä kiertää! Kun kateuden sijalle tulee kunnon tsemppihenki ja aito ilo myös kollegan onnistumisesta, tuo se koko työyhteisölle menestystä.

Tällä hetkellä kun oma työyhteisöni rajoittuu oman yrityksen sisällä vain kahteen henkilöön, kaipaan hetkittäin työyhteisöä jonka kanssa voisi jakaa menestyksen hetkiä. Onneksi minulla on kollegoita joiden kanssa voidaan iloita onnistumisista ja myös tarjota olkapäätä silloin kun kaikki ei mene ”niin kuin Strömsössä”.  Sinä, joka nyt tunnet lämmöntunteen sydämessäsi, tiedät että tarkoitan juuri sinua, kiitos!


 
«AlkuunEdellinen123SeuraavaLoppuun»

Sivu 2 / 3