>
Ylapalkki
Logo
Kun välittäjällä on sinulle väliä

Ristiinmyynti, yksi vai kaksi välittäjää?

Mediassa mainostetaan, että yhdellä välityspalkkiolla saa kaksi välittäjää. Tämä ei ole mikään uusi ilmiö vaan pelkkä mainoskikka. Useimmissa kiinteistönvälityksissä on aina harrastettu ns. ristiinmyyntiä. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että ko. välitystoimiston kaikki välittäjät saavat myydä kohdetta.

Olen onneksi saanut työskennellä yrityksissä joissa minun on annettu tehdä työni omalla tavallani. Siihen tapaan on kuulunut se, että minun kohteeni ovat vain minun kohteitani. Kun toimeksiantaja valitsee minut kotinsa välittäjäksi, koen että hän on antanut minulle luottamustehtävän, kotinsa avaimet.

Koti on monelle hyvin henkilökohtainen asia. Kodin myymiseen liittyy myös paljon tunnetta ja se on useimmille myös isoin kauppa mitä koskaan elämässään tekee myös rahallisesti. Tätä kauppaa hoitamaan kannattaa valita välittäjä jonka kokee luotettavaksi ja oikeaksi henkilöksi hoitamaan tätä arvotehtävää.

Ristiinmyynnin ongelma onkin juuri siinä, että välittäjänä voikin toimia henkilö joka onkin täysin toisenkädentiedon varassa. Toimeksiantoa tehdessä välittäjä saa usein paljon tietoa kohteesta. Myös sellaista tietoa mille ei löydy tilaa toimeksiantokaavakkeessa. Sellainen tieto ei usein päädy myöskään papereihin eikä myöskään eteenpäin toiselle välittäjälle.

Ottaessani vastaan myytävän kohteen ja tavatessani toimeksiantajan, syntyy minulle myös henkilökohtainen asiakassuhde. Tämän asiakassuhteen myötä koen myös velvollisuuden hoitaa työni mahdollisimman hyvin. Olen silmästä silmään luvannut hoitaa heille tärkeän omaisuuden myynnin. Tätä velvollisuutta ei ole välittäjällä joka ei koskaan ole toimeksiantajaa edes tavannut. Kohde on vain kohde muiden joukossa.

Ristiinmyynti on myös pelastus laiskalle välittäjälle. Hänen ei tarvitse tehdä itse asiakashankintaa vaan hän voi tehdä työtään muiden hankkimilla kohteilla. Nämä ovat alan haaskalintuja jotka jo kärkkyvät heti kun tietävät kollegalla tulleen uuden kohteen välitettäväksi.

Minulle jokainen kohde ja asiakas on henkilökohtainen. Haluan että asiakkaani valitsevat juuri minut sen vuoksi että kokevat minun olevan juuri oikea välittäjä heille. Jokaiselle varmasti löytyy omanlaisensa välittäjä ja hyvä niin!