>
Ylapalkki
Logo
Kun välittäjällä on sinulle väliä

Yleisesti, yksityisesti vai yksin?

Asuntoesittelyt ovat ehkä välittäjien tunnetuin työkalu asuntojen myynnissä. Sunnuntaisin esittelykylttejä on monien talojen nurkilla ja välittäjät paahtavat näytöltä näytölle. Usein yleisnäytöillä käykin aikamoinen sutina, varsinkin jos kohde on oikein hinnoiteltu ja sijainti hyvä.

En ole koskaan ollut yleisnäyttöjen kannattaja. Tärkein syy siihen on se, että haluan palvella jokaista asiakasta mahdollisimman hyvin. Yleisnäytöllä, jos asiakkaita on paljon, on mahdotonta päästä keskustelemaan kaikkien kanssa ja kysymään miten voi heille olla avuksi asunnonvaihdossa. Yleisnäytöllä ei myöskään ole aikaa keskustella rauhassa sillä yleisnäyttö on usein aikataulutettu. Yleisnäytöllä ei moni halua alkaa avautua sen hetkisestä asumistilanteestaan tai saatika taloustilanteestaan muiden ollessa kuuloetäisyydellä.

 

Urani alussa opetettiin, että yleisnäytöillä pitää ottaa asiakkaiden yhteystiedot ylös. Huomasin, että siihen liittyikin jännä ilmiö. Monikaan ei halunnut antaa yhteystietojaan. En tiedä onko kyse siitä että ihmiset haluavat käydä anonyymeinä katsomassa asuntoja koska motiivi voikin olla vain silkka uteliaisuus naapurin kotia kohtaan, sisustusvinkkien bongaus tai ei ehkä olla niin varmoja vielä vaihtoaikeista. Ja tietysti, onhan siinä riskinsä että antamalla yhteystiedot välittäjä saattaa soittaa. Muistakaa, että kunnon välittäjä todellakin soittaa palvellakseen teitä henkilökohtaisesti ei halutakseen häiritä!

 

Minulle koti on henkilökohtainen asia. Kunnioitan myös toimeksiantajieni koteja niin paljon että en halua näytöille vain niitä jotka hakevat sisustusvinkkejä. Haluan tietää keitä näytöillä käy, enkä vähiten turvallisuussyistä.

Haluan myös, että mahdolliseen tulevaan kotiin saa tutustua rauhassa. Kodin vaihtoon liittyy myös usein oman asunnonmyynti ja siihen liittyvät käytännönasiat. Tarjousmenettelyt haluan myös käydä asiakkaan kanssa läpi jotta kumpikin osapuoli voi olla rauhassa mm. tarjouksen sitovuudesta.

 

Kuuntelin muutamaa kollegaa jotka olivat sitä mieltä, että yksityisnäytöt ovat liian työläitä. On totta, että puoli tuntia sunnuntaina ja samalla saa hoidettua monta asiakasta kerralla, kuulostaa helpolta. Varsinkin jos vertaa tilannetta mikä minulla on juuri ollut uuden kohteen tultua myyntiin vajaa viikko sitten. Olen käynyt jo 4 iltana näyttämässä sitä ja jokaisena iltana perheitä ollut vähintään 5 perhettä. Tämä vaatii myös hyvää yhteistyötä toimeksiantajalta joka joutuu pitämään kotinsa esittelykunnossa, mikä lapsiperheen kyseessä ollessa on usein haastavaa. Samoin keksiä useana iltana kyläilypaikka näytön ajaksi.

Mutta lohdutan aina toimeksiantajiani sillä, että jos alku on hektinen niin kaupoillakin ollaan yleensä nopeasti. Kuten tämänkin ko. kohteen kanssa on käynyt, ensimmäinen tarjous tuli jo muutaman päivän myyntiajan jälkeen.

Näen yksityisnäytöissä yhden huonon puolen. Välittäjille yleisnäyttö on loistava paikka bongata uusia asiakkaita. Siellähän on kaikki ne mahdolliset uudet toimeksiantajat ja moni kuulemma tuleekin näytöille vain nähdäkseen välittäjän, tosin jotkut eivät vain löytääkseen omalle kodilleen välittäjän vaan nähdäkseen tv-julkkiksen.

Luotan siihen, että kun hoidan työni mahdollisimman hyvin, asiakkaani suosittelevat minua kyllä eteenpäin.

Mikä sitten on se ”yksin”? Olen törmännyt varsinkin kesämökkien myynnissä siihen että mennään katsomaan ilman välittäjää, ”eihän siellä mökillä ole ketään”. Jotkut soittavat pihalta välittäjälle että ”voinko käydä katsomassa kun täällä ei ole ketään paikalla”. Ei voi. Tai olisihan se välittäjälle se kaikkein helpoin näyttö…